En 6-årings funderingar om Gud

Jag och min man är helt otroende, vad gäller Gud eller Jesus eller Allah eller annan religion. Vi försöker trots det att diskutera förutsättningslöst med våra barn. Så förutsättningslöst det nu går, för vi talar ändå om vad vi själva tror och inte tror. Men vi är noga att påpeka att det handlar om en TRO och att andra tror annorlunda än vi och att inget är fel.

Vid matbordet i dag frågade vår 6-åring hur många av oss andra som trodde på Gud och/eller Djävulen. 10-åringen och 4-åringen räckte upp handen. 10-åringen har länge sagt att han tror på Gud och det känns faktiskt som att han verkligen gör det. Det försöker vi inte ta ifrån honom. Tvärtom gick han för ett år sedan i en grupp i kyrkans regi, där de bland annat diskuterade olika berättelser ur bibeln.

Hur som helst så frågade jag 6-åringen om han trodde på Gud eller Djävulen.

– Nej, svarade han. De är bara sagofigurer.
– Jaha, är de det, undrade jag.
– Ja, för ingen har sett dem. När de åkte ut i rymden förut, så var det ingen som såg Gud och förut när de borrade jättedjupt i marken, så var det ingen som såg Djävulen. Ingen kan bevisa att de finns.
– Men kan du bevisa att de inte finns då, frågade jag.
– Nej. Gud är som en ande, fast utan lampa, svarade vår lille filosof då.

Jag berättade sedan att en nära vän till mig (som sonen känner) – och hennes man – tror på Gud. Med ett nästan chockerat tonfall utbrast han: ”va?!”. Han fortsatte med att i betydligt lugnare ton, mer som ett nyfiket undrande, fråga: ”gör de?”.

Det är så roligt att prata med barn!

6 responses to this post.

  1. Haha ja barn är då härliga! ;))

    Svara

  2. Ja, visst är det roligt att diskutera med barn och få höra vad de själva tänker.Jag kommer så väl ihåg när mina barn var små och det hände något, som de kanske tyckte var jobbigt, då kunde de försvinna en stund och be till Gud och sen kom de tillbaka som nya människor och var glada igen.Deras trygghet i Gud var så påtaglig.Det var så skönt att se.Så visst finns Gud, han älskar att ge oss av sin glädje och trygghet.Önskar er en skön dag!Kram!

    Svara

  3. Länge sen nu vännen… igen! Hoppas du har det bra?Kram/missfit

    Svara

Kommentera

