En 4-årings logik

Vår 4-åring har problem med att hans bröder går in i hans rum, när han inte vill. Därför har vi köpt en skylt till hans dörr, som det står ”Kom in” respektive ”Stör ej” på. Det är en dödskalle (förstås) med korslagda ben bakom och så skylten som liksom hänger under. Man vänder på den beroende på vilken text man vill visa.

När vi skulle hemifrån i dag kontrollerade han noggrant att skylten hängde med ”Stör ej” synligt.

– Så inte tjuvarna går in här, om de kommer och gör inbrott i vårt hus, förklarade han förnuftigt.

Självklart!

Undrar om jag ska köpa några såna skyltar jag också… till ytterdörren… källardörren… altandörren…

16 responses to this post.

  1. Det är helt underbart med barns självkara logiska tankbanor – även om man inté alltid kan följa dom! Tror jag oxå ska köpa en skylt med döskalle på…/RQ

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 10 november, 2008 at 21:39

      Ja, det blir ju helt klart värt de 79 kronorna, eller vad det nu var, om det stoppar tjuvar! 😉

      Svara

  2. Skön kille! Jag älskar de där kommentarerna.

    Svara

  3. Självklart! Den skylten är bättre än en vakthund ;-). Sötnosig han är!

    Svara

  4. haha..vad härligt sagt.Barn är ju underbara.

    Svara

  5. Hahaha! Tänker på när vår äldste son satt utanför ytterdörren o knöt samman alla skosnören på skorna som vi ställt där.”Varför gör du så” sa jag….”För att ingen ska knöcka dom” Ungar har en härlig logik och tänk så enkelt livet är för dom!

    Svara

  6. Vad underbart! 4 åringar är härliga! 🙂 Kram

    Svara

  7. Undrar just om det inte är dags nu att gå från ta´nke till gärning… Mmm..har tänkt att jag skulle skriva ner de där underbart logiska förklaringarna och uttalanden som ploppar ut. Men än så länge har jag inte kommit till skott… Här hemma har vi en 3årig kille som just i dagarna ”går å snorar sig” bra mycket mera logiskt än att ”snyta sig” eller hur… Skulle ha behövt en sådan där skylt att sätta på vår bilruta!

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 11 november, 2008 at 13:49

      Det finns en bok, som heter Tokboken. Den kan man skriva såna där grejer i. När den kom vet jag att den såldes på Designtorget, men det är några år sedan nu. Härom dagen såg jag en annan, nyare variant på samma tema… *funderar*… minns inte var… den var blå, men det hjälper ju föga… Jag har letat julklappar lite här och var på nätet och har bland annat varit på smartasaker.se, coolstuff.se, pirajja.se, cdon.com, ginza.se… men jag undrar sa flundran om det egentligen var på något av de ställena? Återkommer om jag kommer på’t!

      Svara

  8. Bättre larm finns inte (o:

    Svara

Kommentera

