Barn kan verkligen ställa märkliga frågor!

För tre månader sedan hade jag extremt lågt järnvärde eller blodvärde eller vad det heter. Mängden järn i blodet, alltså.

Jag förklarade för mina barn vad det var som gjorde att jag var så overkligt trött och varför jag åt de tabletter jag gjorde 1-2 gånger om dagen. 7-åringen blev väldigt förvånad över att höra att man har järn i blodet och kunde inte riktigt släppa tanken.

I går dök det upp igen. Plötsligt frågade han varför man har järn i blodet och om det är vanligt järn, som metallen. Jag sa att jag inte kunde svara varken på det ena eller andra.

Då undrade han om det är järnet som gör att blodet blir ”så där svart” när det torkat.

Jag hade inget svar på det heller, men nog var det en vettig tanke? Glad

2 responses to this post.

  1. Posted by E från storfamiljslistan on 17 juni, 2009 at 21:56

    Du har ju järn i blodet för att kunna transportera runt syret. Tänkte bara vara lite behjälplig i frågan….:-)

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 17 juni, 2009 at 21:59

      Ah, ok. Tack. =) Men… hur kommer det sig att järnet kan göra det? Transportera syret, menar jag? Det är alltså därför man blir trött vid för lite järn – det finns inte tillräckligt med syretransporttörer?!? Vad innebär det i sin tur? Att man blir för dåligt syresatt? 😮

      Svara

Kommentera

