Eeeeeeh…Va?!?!?!?!?!? / VL

Att följande hände i just vår familj må betecknas som högst… overkligt. Hade det hänt i en familj vars människosyn vore så att säga tvivelaktig, så hade det varit rent läskigt! Nu har vi tvärtom en högst tillåtande och vidsynt människosyn, om jag får säga det själv, vilket gjorde det hela helt galet absurt.

Var han fått det ifrån har jag ingen som helst aning om, men jag tror det kan vara så att vi i familjen diskuterat andra världskriget och vad nazisterna gjorde och stod för. Förmodligen har det varit så fullständigt osannolikt för den här sonen att ta in (för vem är det inte det?!), att det ens kan hända, så det tar sig uttryck i lekar. Det är den enda förklaring jag kan se, om man nu ska försöka se någon.

8-åringen kom ner till frukosten i morse och när 9-åringen inte gjorde detsamma förklarade den förstnämnda vad den sistnämnda höll på med.

– Brorsan leker att han är nazist och hänger homosexuella!

Kanske en helt snedvriden reaktion, men det lät och kändes så fullständigt absurt att både jag och min man brast ut i världens asgarv…

Att vi diskuterat nazism kan mycket väl ha sitt ursprung i denna sketch med Henrik Schyffert och Robert Gustavsson, som jag och min man satt och skrattade åt för en tid sedan. Förvisso inte osannolikt att vi diskuterat det ändå, men jag kom att tänka på den här i alla fall:

Kommentera

