Dags för halloween igen – tips på läskig mat och roliga pyssel mottages tacksamt / VL

Jag lagar alltid – nej, vad sa jag nu? ”Alltid”? Det är en rätt så ny företeelse hemma hos oss, men jag tror det är de tre sista åren som jag lagat läskig mat till halloween. Typ ”möglig” köttfärssås och häxvåfflor med snorlobbor i. Till det dricker vi drakblod och spökkiss. Hahahaha!!!

Tyvärr blir 12-åringen så äcklad att han inte klarar av att äta maten, så i fjol eller förrfjol åt vi vanlig mat och så gjorde jag en kladdkaka med en dödskalle på. Fast jag kunde inte helt låta bli… så kniven att skära kakan med var full av blod! Även i grädden syntes blodstänk.

Min man har nog rätt när han säger att jag förmodligen är den som har roligast! 

Nå. Nu funderar jag på vad jag ska servera för otäckt i år. Tips?

Vi vill gärna spöka ut hemmet lite också och vi pysslar gärna spöket själva. Tips där?

halloweenkaka.jpg

Halloweenfika 4.jpg

Häxans specialvåfflor.jpg
Snorlobborna syns inte, men de är där!

30 responses to this post.

  1. Posted by Har ny blogg. on 19 oktober, 2010 at 10:18

    Mys pys.Skrämmes lite.Tumme ha en brare dager.

    Svara

  2. Posted by Åsa on 19 oktober, 2010 at 13:06

    Jag skulle ha jättesvårt att äta dom där våfflorna! Dom såg inte trevliga ut, men det är ju det som är meningen! Kan du inte göra typ köttfärsbiffar/järpar fast du formar dom som en hög hundbajs? Det skulle garanterat min son uppskatta, men jag skulle nog hacka sönder den innan jag åt!

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 19 oktober, 2010 at 13:27

      Tro det eller ej, men jag gjorde järpar härom dagen! Kom på då att det var dumt, för det hade varit perfekt att ha just som halloweenmat – jag hade nämligen persilja i och det kunde ju lätt ha gått som mögel!Bajskorvar gjorde vi ett år av chokladbollssmet. Forma till små kattbajskorvar och rulla i o’boy, så ser det verkligen ut som såna! Jag sa att jag (häxan) hade hittat dem i sandlåda… Hahahaha!!!Fler tips? =)

      Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 19 oktober, 2010 at 13:28

      Förresten, om snorlobborna! Jag hade köpt såna där minimarshmallows eller hur det stavas, och rullade dem i gul karamellfärg… det blev små halvsmälta högar i våfflorna… *moahahaha*

      Svara

  3. Posted by Lena on 20 oktober, 2010 at 08:00

    Fyll en engångshandske med vatten/röd karamellfärg, stoppa in i frysen tills det blivit is. Ta sedan bort handsken och vips så har du en blodig hand som du kan låta flyta runt i bålskålen hihihi…

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 20 oktober, 2010 at 09:38

      Yes! Vilken bra idé! Har hört den förr, men skulle aldrig ha kommit på den nu, känner jag. Tack, detta ska jag använda! =D

      Svara

  4. Posted by Bokmalen on 20 oktober, 2010 at 08:05

    Försök att få tag i svart spagetti (det hade vi ett år och det blev uppskattat).Ett år när jag hade dålig fantasi, så gjorde jag vanliga kycklingvingar och skrev på en skylt att det var Fladdermusvingar, skylt till riset som beskrev att det var Myrägg.

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 20 oktober, 2010 at 09:40

      Svart spaghetti är använt, det tjänade som ”häxans hår” ett år. ;-)Det andra du säger är en bra idé. Lite tråkigt tycker jag själv, som gärna vill spexa till det så mycket som möjligt, men alldeles lagom med tanke på 12-åringen som som sagt har svårt för när det blir för ”äckligt”… =)Tack tack, jag ska komma ihåg detta och kan kanske kombinera det med något äckligare… typ Lenas tips ovan, med blodig hand i bålen… =D

      Svara

  5. Posted by virknålen on 20 oktober, 2010 at 08:05

    i år blir det nog inget sånt firande då sonen är för liten för att kunna uppskatta det, men nästa år så tar nog min pysselmani övertaget och jag får ha roligt i köket 😉 jag hade tänkt mig mer ”vanlig” mat med karamellfärg… som att färga potatismoset grönt eller nått 😀

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 20 oktober, 2010 at 09:41

      Enkelt – men effektivt! Våfflorna ovan är förstås karamellfärgfärgade. Likaså blodet vid kladdkakan. Mögel går också bra att göra av karamellfärg. Det är användbart till mycket! =)

      Svara

  6. Posted by Hanna hmm on 20 oktober, 2010 at 08:13

    http://www.skapligtenkelt.se/ sedan klickar du på halloween i vänsterspalten…. ; )

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 20 oktober, 2010 at 09:42

      En bra sida som jag ofta återkommer till när jag söker pysselinspiration! =) Har du fler tips på liknande sidor?

      Svara

  7. Posted by Hanna hmm on 20 oktober, 2010 at 09:50

    burkar.nu men den känner du säkert till… har du tips på sidor?

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 20 oktober, 2010 at 10:23

      Nej, burkar har jag aldrig hört talas om! Måste kollas! Tack. =)Egna tips… få se om jag har kvar länkarna. Tyvärr tror jag de låg på gamla hårddisken… =(

      Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 20 oktober, 2010 at 11:43

      Jo just ja, kom på nu när jag sökte! Ungafakta.se har mycket bra, där har jag också varit många gånger och fått inspiration. =D

      Svara

  8. Posted by sarahmara on 20 oktober, 2010 at 10:28

    Klä ut dig till häxa. Ha nedsläckt i hela huset och bara gör stämningen liiite läskig.. sen färgar du mjölken med röd karamellfärg så det lir som blod=) kramizar

    Svara

  9. Posted by Vilda Lugnet on 20 oktober, 2010 at 11:00

    Någon som har tips på hur man kan göra spindelväv utan att köpa den där vanliga som finns? Den är visserligen bra, för den är väldigt dryg, men jag skulle vilja ha något annat.

    Svara

  10. Posted by blabla on 26 oktober, 2010 at 20:34

    cool

    Svara

  11. Posted by ia on 28 oktober, 2010 at 15:04

    spindelväv gör jag av spunnet socket .. drar ut de tlite över glaset osv .. kul för barnen när dom upptäcker att dom kan äta det

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 6 februari, 2011 at 12:00

      Oj, jag har inte sett din kommentar förrän nu… undrar om någon ser att jag svarar – för jag undrar hur man spinner socker?

      Svara

  12. hej jag är robin jag tyker det är snykt.

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 6 februari, 2011 at 12:01

      Åh, förlåt Robin – jag har inte sett din kommentar förrän nu! Tack för din kommentar och hoppas du ser mitt svar… =)

      Svara

  13. Posted by Myh on 6 februari, 2011 at 02:49

    hej jag gjorde grön potatismos och så hade jag biffar som jag forma som fladdermöss och sen till dricka tog jag bara vanlig apelsinjuice och hällde i röd karamellfärg så det såg ut som blod.

    Svara

  14. Posted by ic on 6 mars, 2011 at 16:59

    Man kan också göra spindelväv med hobbylim: Ta en bil bakplåtspapper och rita med limmer ett spindelväv och låt det stelna!! Blir som riktigt spindelväv (men liiite hårdare)

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 6 mars, 2011 at 20:13

      Ah, det förstås. Funkar ju att hänga som dekoration! Tack för tips. =)

      Svara

  15. […] I förrfjol gjorde jag snoriga häxvåfflor och en blodig kladdkaka (och något mer, som jag inte har bilder på). […]

    Svara

Kommentera

