Men jag tror jag får spatt! Mina fötter brinner!

Sedan någon vecka tillbaka har mina fötter blivit så himmelens varma på kvällarna. Jag har bett min man känna på dem, men de känns helt normalvarma/kalla utanpå.

Men inuti brinner de!

Nu har det varit i så många kvällar, så jag tog mig till att googla lite. Det var just när tanken kom att det faktiskt bränns, som jag sökte på det; brinnande fötter, brännande känsla osv.

Sedan en tid tillbaka har jag ju börjat fundera om jag ska till att drabbas av restless legs. Detta pga att det kryper i benen ibland på kvällarna att jag håller på att bli tokig! Det är fruktansvärt irriterande! Och så har jag sovit dåligt i säkert två månader nu – något som aldrig hänt tidigare i mitt liv. När jag googlade RLS (restless legs) för ett par, tre veckor sedan, så råkade jag över info att man kan ha sömnsvårigheter, utan att uppleva direkta krypningar, så det stärkte ju tyvärr tanken på att jag kanske håller på att få RLS.

Och så nu fötterna. Jag ville se om även det kunde vara en del av RLS. Men hej och hå! Vet ni vad det kan vara för fel när fötterna känns som att de brinner?

Man kan ha:

  • diabetes
  • att man druckit lite för mycket under lite för lång tid
  • kollapsande fotvalv (?!)
  • ms
  • kraftig övervikt (SÅ fet är jag väl inte???)
  • div nervsjukdomar

Men när jag söker på det här, så märker jag också att det verkar vara ett relativt vanligt problem – helt utan att det är kopplat till någon sjukdom.

Hoppas bara inte det blir värre! Folk skriver om att de spolar fötterna under kranen, i kallt vatten, i tjugo minuter eller stoppar fötterna i frysen (kanske var mer bildligt menat, än bokstavligt), använder vetekuddar som legat i frysen, köper kylsprayer och jag vet inte vad allt de gör! Verkar onekligen rätt obehagligt.

Fler som har så här, av er som läser detta?

EDIT den 1 maj 2013:
Efter att den brännande känslan i foten spridit sig till att bli förändrade känsloförnimmelser i benen och ända upp mot höftkammen, så visade det sig till sist, i mars 2013, via magnetröntgen/magnetkameraundersökning, att jag hade en (godartad) tumör i ryggraden. Jag skriver en del om det i mars-april-maj 2013.

TIPS till er som har nervsmärtor i form av brännande känsla i fötterna:
För mig hjälpte en elektrisk ”dubbeltoffla” superbra! När jag stoppade ner fötterna i den, så kände jag inte smärtan. Faktum är att jag till och med märkte att det inte alltid behövdes att värmen var på, det räckte att fötterna blev ”ombonade” inne i tofflan. När jag låg på sjukhuset inför operationen där min tumör skulle avlägsnas, så räckte det att jag lindade in foten i täcket i sängen.

13 responses to this post.

  1. Hm..Vi kanske kan gnugga varandras fötter mot varandra och få ett jämt resultat;-).Jag är nämligen nästan alltid kall om fötterna hur varmt det än är.Särskilt på kvällarna. Vad säger du,ska vi prova?*fnissar*

    *kram*

    Svara

  2. Jag har samma problem som dig med fötterna i omgångar, har fått välja att gå i tofflor nu men är det för varmt ute hjälper inte ens det. Dock kan ett fotbad för mig göra fötterna lite lugnare. Vet inte om det är för att jag slappnar av eller för att de får ännu mer värme. Men normala blir de. 🙂

    Väntar dock på att jag ska få iskalla fötter igen då det blir kallare ute.

    Svara

    • Jag har tyckt att det känns som att fötterna tinar. Som när man varit ute på vintern och de har blivit rejält nerkylda – då gör det ju ont när de blir varma igen! Samma känsla är det här. Så jag har haft tankar som att det beror på att jag badat under dagen och gått barfota och kanske blivit kallare än jag förstått/känt… men det stämmer liksom inte, det kan ju gå flera timmar mellan badet och att fötterna hettar…

      Svara

  3. […] Nr 2I det här inlägget beskrev jag det som med facit i hand visade sig vara det allra första symptomet på den tumör, som senare hittades i min ryggrad. Inlägget publicerades den 10 augusti 2011, vilket ger ett snitt på 1-1½ besök/dag. […]

    Svara

  4. Posted by Liza on 18 juli, 2015 at 10:34

    Hej!
    inlägget har några år på nacken men det är första gången jag läser om någon som verkar ha samma problem som jag!! Det började i fötterna och har nu spridit sig upp till knäna! Även händerna och underarmarna börjar kännas likadant. Förrutom den brinnande känslan känns det som om det både stramar och spänner i benen och i armarna. Resten av kroppen kan dock frysa, väldigt knepigt med täcke om kvällarna! Är det någon som har hittat någon lösning? Tacksam för alla tips! Mvh Liza

    Svara

    • Hej Liza!

      Med tanke på det låga antalet kommentarer så är det lätt att tro att inte många läser det här inlägget, eller upplever det jag beskriver, men just det här inlägget har blivit min bloggs aboslut mest lästa. Hittills i år har det lästs över 2700 gånger, så du är verkligen inte ensam.

      Det enda jag kan säga är att du måste be om en akut mr-undersökning! Jag vill inte skrämma dig och sannolikheten att du drabbats av samma som jag – dvs en tumör i ryggraden – är låg, men tänk om… Iom att du har samma känsla i armarna så sitter din tumör i så fall högre upp än min, troligen i nacken, och blir den för stor så blir du förlamad därifrån och ner. Känsloförändringen jag upplevde berodde på att att tumören tryckte mot ryggmärgen och blir tumören tillräckligt stor så trycker den till helt och stänger av.

      Som sagt, jag vill inte skrämmas, men förstår förstås att detta låter hemskt otäckt så du blir kanske rädd ändå. Men hellre det och att du får en mr-undersökning som visar att du inte är drabbad av samma som jag än att jag inte säger något för att ”skona” dig och så blir du förlamad.

      Skriv gärna igen och berätta hur det går.

      Svara

  5. Posted by Therese on 10 mars, 2016 at 23:35

    Jag har exakt samma problem. Mina fötter brinner varje kväll och på nätterna så jag har sömnsvårigheter. Kan inte sitta eller ligga stilla utan måste kyla ner dem. Läkaren hittar inget fel så jag har levt med detta i 2 år nu.

    Svara

    • Oj, förlåt, jag har missat att svara på detta!

      När jag hade de här problemen så sökte jag mycket på nätet. Såvitt jag förstod så är det många som har det som du, dvs att det inte finns hjälp. Med erfarenhet av att ha haft samma, eller iaf liknande, symptom så kan jag säga att jag förstår din frustration. Det måste vara jättejobbigt! Som tur är så är det iaf ypperligt sällan – för att inte säga nästan aldrig – som det beror på en tumör i ryggraden, som det gjorde för mig. Men om dina problem sprider sig uppåt i benen, så kan det trots allt vara värt att föra på tal för läkaren. Jag menar inte att skrämma dig, men hellre en undersökning i onödan, än tvärtom. Men som sagt, det är nog inget du behöver tänka på i dagsläget, utan bara om problemen sprider sig uppåt. Lycka till, hoppas du hittar bot! 🙂

      Svara

  6. Posted by Anonym on 19 oktober, 2016 at 10:03

    Tja!
    Hade du även ryggont eller var det inget du kände av?
    Jag har fått svaret ”ring eller kom in om det blir värre”. Har inte sovit en hel natt på ca 6 månader nu så man börjar ju vara lite uppgiven.

    Svara

    • Nej, jag hade aldrig ont i ryggen. Egentligen hade jag inte ont över huvud taget, någonstans, utan det var mer obehagligt och konstigt, känsloförändringar.

      Svara

  7. Posted by Jacqueline on 7 februari, 2017 at 02:22

    Intressant att man inte är ensam om att väckas av glödheta krypande fötter. Just spolat dom med iiiisskallt vatten… ibland lindar jag dessutom in fötterna i en våt handduk…för att stilla pirrande… irriterande minst sagt.

    Svara

    • Jag är så glad att mina besvär är borta! Det är visserligen ett av de bestående saker jag kan känna av – känsloförändringar i foten – men det är inte den där värmen/kylan. Hoppas du hittar bot mot ditt.

      Svara

Kommentera

