Låtar man inte förstår att man gillar

Jag fortsätter på temat, som jag helt oplanerat inlett. Det här med musik man gillar, utan att egentligen förstå varför. Jag har många såna låtar!

Kristian Luuk hade väl ett tv-program för något år sedan, där gästerna fick spela upp en skämslåt? En låt som de tycker om, men som de skäms lite över att de tycker om? Jättekul! Alla har vi ju såna låtar, eller hur?

Jonas Gardell spelade bara såna låtar i ett sommar (eller möjligen vinter) program han gjort i radio. Jättekul! 🙂

En låt, som jag är förvånad att jag tycker om, är den från dataspelet Assassins Creed. Jag la ut den härom dagen. Det är väl inte så mycket en skämslåt, utan mer en som gör mig förvånad, som sagt.

Alldeles nyss la jag ut Carolas När löven faller. Inte heller en skämslåt egentligen, men den ingår så att säga inte i min ”normala” musiksmak. Den liksom avviker rätt mycket. Och ändå inte. För jag gillar ju de där smäktande låtarna också…

Det här är väl lite en skämslåt dock. Eller fast vad är en skämslåt? Varför ska jag skämmas att jag tycker om den? Skäms gör jag inte, men… det kanske är lite pinsamt? 😉

4 responses to this post.

  1. Det är precis som du skriver att man ibland inte fattar varför en del låtar etsar sig fast, men det gör dom. Hmmm… skäms låt, det måste jag fundera på om jag har, kommer inte på nån just nu.

    Hoppas du haft en fin advent !

    Kram

    Svara

  2. Håll mitt hjärta sjöngs på vårat bröllop, den är ju underbar! Carola däremot kan jag bara inte med…

    Svara

    • Ah, är det DU som inte kan med henne?! Jag beskyllde Åsa för att vara den personen (för jag visste att jag kände någon som har den uppfattningen och jag fick för mig att det var hon…), men hon bara gapade och trodde nog att jag var tokig… 😉

      Svara

Kommentera

