Filosofiska funderingar 3

Framför allt vår 13-åring är ju expert på att ställa frågor som vi helt omöjligt kan svara på. Till slut tänkte jag att jag måste skriva upp och då är det lite kul att dela med sig till folk, så jag skapade kategorin Omöjliga frågor här i bloggen. Tyvärr har ju även den blivit lidande när jag nästan helt slutat skriva här. Så många frågor och funderingar har passerat utan att de noterats.

Men i går satt han här och funderade igen. Den här gången var det logik, som var på schemat. Grabben är ju så logisk att han slår de flesta på fingrarna, men när vi sa det höll han inte med. Han sa att man kan ju inte vara logisk om det gäller något som man egentligen inte vet för tänk sedan om man upptäcker att det var fel.

Vi hängde nog inte riktigt med i resonemanget så han gav ett exempel.

– Jo men tänk om man säger att det finns inte fiskar som flyger upp i träden och tuggar på löven och sedan upptäcker någon en sådan fisk! Då hade man ju fel och då var det inte alls logiskt.

Själv tyckte jag han bekräftade sin egen logiskhet för det resonemanget är ju faktiskt väldigt logiskt!

4 responses to this post.

  1. Definivt logiskt!! 🙂

    Svara

Kommentera

