Har du tid?

Nyblivna 15-åringen funderar vidare i livet:

– Vad är tid? Tid finns inte egentligen.

Tio år äldre storebrorsan hänger på i resonemanget och hummar medhåll när 15-åringen berättar att en lärare i skolan menar att tid är någonting i relation till rörelse på något sätt. Jag minns inte hur han sa. På något sätt kom de in på gravitation (i samband med rörelse kanske?) och den kan man ju häva – kan man då stoppa tiden också?

Ja, jag vet inte riktigt hur de snackade, jag hänger liksom inte alltid med… Men jag insåg att det är skitsvårt att förklara vad tid är! Jag menar, låtsas att du pratar med någon som faktiskt inte vet vad begreppet ”tid” är för något och så försöker du förklara det. Ord som lång/långt/länge är ju i grunden tidsrelaterat och kan därmed inte användas, vilket annars ligger nära till hands; ”tid är det som beskriver hur långt det är mellan två händelser” till exempel. Det går inte för vad är ”långt” om du inte vet vad ”tid” är (och när man inte menar i cm eller mil eller så)?

Kommentera

