Målande beskrivningar

Apropå beskrivningen av vad ett e-mail är, så kom jag att tänka på en annan frustrerad förklaring från nyligen. Det är 15-åringen igen. Han har alltid varit väldigt duktig på att förklara vad han menar.

När han och hans yngre bror (numer snart 13 år) var små gjorde de samma fel med vissa bokstäver. T blev K, R blev J och… ja, jag minns inte exakt, men de gjorde en massa tok och fick till slut hjälp av logoped att hitta rätt uttal. Men ni kan ju tänka er alla missförstånd när bokstäverna blir fel.

Det roliga då var att han som är 15 år nu, han hittade alltid andra vägar att förklara det han ville få fram. Alltså på ett helt annat sätt. Han valde andra ord och beskrivningar. Lillebrorsans taktik däremot var att säga samma sak igen och igen, men högre och högre. Som om vi skulle förstå bättre om han skrek… I stället ledde det bara till att vi kämpade med att hålla oss för skratt samtidigt som vi förtvivlat försökte förstå honom.

Så, som sagt, 15-åringen har alltid hittat andra sätt att göra sig förstådd. Det jag tänker på nu var för någon månad sedan då jag helt enkelt inte hörde vad han sa. Ordet jag inte uppfattade var ”klot”.

– Va, frågade jag (naturligtvis, eftersom jag inte hörde vad han sa).
– Klot, utbrast han irriterat. Sfär! CIRKEL I 3D!!!

Jätteroligt! Och samtidigt en klockren beskrivning.

2 responses to this post.

Lämna en kommentar