Så får man tydligen inte göra

Vår 13-åring går i sexan. I skolan skulle de ha ett ”teparty” för en tid sedan. På det här tepartyt skulle de vara karaktärer, som något sorts rollspel. De fick hitta på sina karaktärer själva.

Efter att ha varit väldigt intresserad av Italien i många år har sonen det senaste året blivit mer och mer intresserad av Ryssland. Han valde därför att vara en 13-årig ryss och planerade att klä sig i Adidasbyxor och pälsmössa. Karaktären han byggde upp var en livlig person, som både surfade på tåg, sysslade med parkour och drack vodka. Det var jätteroligt att höra honom bygga upp den här världen och se hur han såg fram emot att få spela rollen i ett par, tre veckor innan det var dags!

Så en dag kom han hem och sa slokörat att han måste ändra sin karaktär. När jag häpet frågade varför svarade han att fröken sagt att han inte fick ha sin karaktär för att den var kriminell.

Jag blev tyst. Va? Varför?!

Både jag och min man blev väldigt förvånade och rätt så upprörda – för att inte tala om 16-åringen, som nästan var den som blev mest upprörd. 13-åringen däremot tyckte inte det var så konstigt och när vi pratade om det var det mest vodkan han tänkte på, att det inte är så lämpligt för en 13-åring att dricka vodka. Det håller jag självklart med om, liksom jag inte heller skulle jubla om han själv skulle krypa runt uppe på tågtak eller kasta sig mellan husditon – men jag tycker det är mycket märkligt att man ska försöka dölja för barnen att det här finns! Och det fröken hade sagt, att det kunde influera skolkamraterna på ett dåligt sätt, det är ju bara naivt. Hur stor är risken att någon unge skulle fixa en flaska vodka och klättra upp på ett tåg bara för att en sådan karaktär finns i ett rollspel i skolan?

Jag skulle så gärna vilja prata med fröken i fråga, men sonen verkar inte jätteimponerad av den tanken, så jag har inte gjort det. Men jag vill av nyfikenhet veta hur hon tänker. Varför hon väljer att be honom göra om sin karaktär. Jag tänker att hon i stället kunde ta tillfälle i akt att lära barnen något. Låt honom ha sin ”kriminella” vilde till karaktär och förklara för klasskamraterna att det finns barn som lever så här – och vad det kan leda till. Kanske har han fått permission för att vara med på tepartyt? Att han på grund av sitt leverne har ett straff på något sätt och sitter inlåst. Eller att han är där tillsammans med någon form av familjehemsförälder. Ta tillfället i akt och berätta om hur vårt samhälle fungerar och tar hand om barn som far illa.

Nu hör det ju till saken att både jag och min man jobbar med personer som är eller har varit som den där karaktären, så vi har säkerligen (uppenbarligen!) en ganska annorlunda inställning till sådant här än många (de flesta?) andra, men ändå… herregud! Det går inte – och varför ska man ens försöka?! – att skydda barn från detta. Det är inte ens att skydda, anser jag.

Nej, det här var verkligen jättemärkligt och speglar antagligen mest av allt frökens egna rädslor.

3 responses to this post.

  1. Posted by Rosita Nässén on 4 april, 2017 at 13:08

    Hej! Jag läste om din tumör. Hur mår du idag? Några men kvar? Jag gick igenom samma sak 2004, också på uppsala. Hoppas att du mår bra idag!

    Svara

    • Hej Rosita! Ber om ursäkt för sent svar. Jag har inga andra problem från efter tumören än några rester av symptom från den fot där allt började. Samma symptom som allt började med; att foten känns kall. Oskönt, men klart hanterbart. 🙂 Hoppas du också hann få din operation i tid, så du inte har några stora besvär kvar att leva med! / Vilda

      Svara

      • Posted by Rosita on 19 juni, 2017 at 14:47

        Hej! Jag blev opererad dagen efter att den upptäcktes. Nu mår jag bra och har inga större problem längre. Jag önska dig en skön sommar!

        Svara

Kommentera

