Varför ska man vara så himla käckt spontan för att vara intressant??? / VL

Jag brukar lyssna på Christer i P3. Varje fredag har de en programpunkt de kallar för ”fredagsflirten”. Just fredagar brukar jag inte lyssna, för jag gillar inte den där grejen. Framför allt är det pinsamt, men jag blir också så störd på att man tydligen ska vara på ett visst sätt för att vara intressant.

Det här har inte bara slagit mig i Christer, utan det verkar vara så över lag. När en person ska presentera sig – inte minst i dejtingsammanhang! – så ska det gärna vara med ord/fraser som

  • jag är spontan
  • med mig händer det alltid något
  • jag älskar att resa
  • jag är äventyrlig
  • med mig har man aldrig en lugn stund
  • jag tycker om att gå ut på krogen

Varför? Jag blir så less. Varför kan man inte så säga ”jag tycker om att stanna hemma på lördagkvällen, fixa en äppelpaj och bara sitta i soffan och se på tv”? Kanske gillar man att spela Alfapet med sin partner/en vän, hellre än att festa? 

Det kan ju omöjligt vara så att alla är så där spontana och äventyrliga – men andra, mer alldagliga, egenskaper och intressen anses tydligen som tråkiga och ointressanta?

7 responses to this post.

  1. Posted by Lindalou on 6 januari, 2011 at 19:47

    Jag tror det är för att de är så jävla spontana och skitjobbiga som de fortfarande är singlar. Lugna ner er så kanske någon orkar vara tillsammans med er tänker jag. 😉

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 6 januari, 2011 at 20:00

      Hahahahahaha!!!!! Tack för gott skratt! Inte helt osannolikt att du har fel heller! =)

      Svara

  2. Posted by Ulrica-ö-mamman on 6 januari, 2011 at 19:47

    Skillnaden är väl att vi som hellre kollar tv och bakar äppelpaj är gifta eller sambos , men är man singel kanske man vill visa sig käck och låta sanningen smyga sig på……ha en trevlig kväll

    Svara

    • Posted by Vilda Lugnet on 6 januari, 2011 at 20:01

      Fast… om man nu är en äppelpajsbakande Alfapetspelare, så blir man ju inte intresserad av en äventyrare. Och om man påstår sig vara en äventyrare bara för att få folk att bli intresserade av sig, så blir det ju ändå fel sen när sanningen uppdagas…

      Svara

  3. Posted by jeanette sandelin on 6 januari, 2011 at 19:49

    jag är stugsittare, hemmafreak, vardagsnörd, rutinmänniska, ensamvarg med stor social kompetens, inte det minsta spontan, gillar att planera och få med mig det jag måste när jag ska någonstans. inte nog med det, gillar att boa in mig, trygghetstanka och är förnöjsam.jisses, på detta kommer man inte ens med i robinson 🙂

    Svara

  4. […] Jag skrev ju om det härom dagen, att vara spontan. Funderade över skillnaden mellan det och att ha låg impulskontroll. Någonstans i bakhuvudet hade jag en känsla av att jag skrivit om det här med att vara spontan tidigare, i sammanhanget att det är något att lyfta fram när man söker kärlekspartner. Nu har jag sökt i bloggen och hittat inlägget. […]

    Svara

Lämna en kommentar