Den som spar, hen har

Nu ska jag bjuda er på några kronor, i form av snusförnuftiga och kloka spartips. Eller snarare ”tänk-på-det-här-tips”.

Jag såg en lista på ett ställe. Det var en student som tipsade om hur man får studiemedlet att räcka. En av punkterna var att man ska köpa storpack, för att det blir billigare i längden.

I beg to differ.

Det är fullständigt obegripligt, men faktum är ändå att storpack ofta är dyrare än småpack. Även i vår stora familj köper vi ibland små tuber och askar och originalförpackningar i stället för refillditon, just av den anledningen att jämförpriset är lägre. Så ha koll på de gula lapparna!

Och jämför även när det är extrapris. Av någon anledning händer det ofta med toapapper. Det kan vara till exempel två sexpack till salu för ett visst pris – men 12-packets ordinarie pris är lägre. Av samma märke alltså. Även det helt obegripligt, men sant.

Till sist har vi den där ”köp 3, betala för 2”. Då köper man ju gärna tre, även om det kommer att ta ett år att göra av med vad-det-nu-är-man-köper för herregud, man tjänar ju flera kronor! Men så är det inte alltid. Ibland handlar det om ett lägre styckepris, men de skriver så där just för att lura folk att köpa tre stycken. Tänk ett ordinarie styckepris på 10 kr. Under en kampanj får du tre stycken för 20 kr. Wow, tänker du, och köper tre – utan att kolla att du faktiskt kunde ha köpt bara en (1) för 6,60 kr.

Det var en kompis till mig, som lärde mig det där för många år sedan när hon jobbade på ÖB. De sålde på den tiden ofta filmer; 3 st för 99 kr. Det var bara det att en (1) film kostade ju 33 kr, man var alltså inte alls tvungen att köpa tre filmer! Efter att hon påtalade det har jag koll på det där – i alla fall när det gäller saker där jag egentligen inte vill ha tre stycken – och det är inte alls ovanligt att det fungerar på det sättet.

Så. Kolla…

… gula lappar (jämförpris).
… ordinarie pris på annan förpackningsstorlek, som ändå ger samma mängd som kampanjerbjudandet.
… om du verkligen måste köpa fler än du egentligen behöver för att få det annonserade priset.

Vips, så har du sparat en tia och kan köpa en helt onödig (men rolig eller god) grej!

PS
Heter det jämförpris eller jämförspris? Antagligen jämförelsepris…

Annonser

2 responses to this post.

  1. Faktiskt så är det just så jag resonerar. Det gäller att inte blint gå på allt 🙂

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: